Acasă Administrație Poziția Ministerului Culturii privind reorganizarea ORDA

Poziția Ministerului Culturii privind reorganizarea ORDA

Autor: Noutăți

Ministerul Culturii tratează cu responsabilitate domeniul drepturilor de autor și al drepturilor conexe, esențial pentru protejarea și valorizarea creației artistice și intelectuale.

Noua organizare aduce avantaje clare:
• consolidarea autorității administrative și legislative în domeniul drepturilor de autor și conexe;
• creșterea coerenței instituționale, prin reunirea competențelor într-o singură structură cu rol de inițiativă legislativă și coordonare strategică;
• utilizarea mai eficientă a resurselor publice, prin reducerea cheltuielilor administrative (inclusiv a costurilor legate de chirii și funcții de conducere redundante);
• întărirea capacității de control și supraveghere a organismelor de gestiune colectivă;
• simplificarea procedurilor administrative, în beneficiul creatorilor, artiștilor și al celor care utilizează opere protejate.

Ministerul Culturii își asumă angajamentul de a sprijini creatorii și artiștii și de a garanta respectarea dreptului de autor și a drepturilor conexe, în linie cu standardele europene și internaționale.

Reorganizarea propusă presupune integrarea domeniului într-un cadru instituțional unitar cu menținerea expertizei, atribuțiilor și personalului specializat.

Ministerul are inițiativa legislativă în domeniul drepturilor de autor și conexe, este membru fondator al Grupului de lucru pe Probleme de Proprietate Intelectuală și este semnatar al Protocolului cu Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale, fiind, totodată, una dintre instituțiile cu atribuții în domeniul strategiei naționale privind proprietatea intelectuală, ceea ce arată experiența și implicarea sa constantă în acest domeniu.

Rezultatul acestui proces de preluare va duce la consolidarea și îmbunătățirea valorificării creației și protejarea autorilor.

Context
Ministerul Culturii lansează în consultare publică proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, precum și pentru reorganizarea unor autorități publice din domeniul culturii.

Inițiativa urmărește o adaptare clară și coerentă a legislației privind drepturile de autor. Legea, modificată de-a lungul timpului în mod repetat, a devenit greu de aplicat. Revizuirea propusă vine să restabilească unitatea reglementării, prin armonizare cu standardele europene și ca răspuns la nevoile reale ale creatorilor și utilizatorilor de conținut cultural. Modificarea propusă vizează transpunerea în legislația națională a trei componente esențiale:

1. Transpunerea Directivei 2006/115/CE privind dreptul de împrumut public
România trebuie să pună în aplicare Directiva 2006/115/CE privind împrumutul public. Deși acest drept este deja reglementat în legislația națională, nu funcționează eficient. Autorii nu sunt remunerați corespunzător atunci când operele lor sunt disponibile în biblioteci. Modificarea va alinia România la practica europeană și va sprijini în mod direct autorii, printr-un mecanism transparent și echitabil de remunerare. Detaliile privind sursele de finanțare, categoriile de biblioteci implicate (publice și private) și categoriile de documente eligibile vor fi stabilite prin reglementări specifice, elaborate prin consultare cu beneficiarii, în acord cu nevoile concrete ale bibliotecilor și utilizatorilor.

2. Corelarea legislației privind comunicarea publică a operelor muzicale
În urma unui aviz motivat emis de Comisia Europeană, precum și a riscului de declanșare a unei proceduri de infringement, România trebuie să revizuiască reglementările privind comunicarea publică a operelor muzicale, pentru a evita sancțiuni pecuniare.
Prin această intervenție legislativă, România va delimita clar domeniile în care se aplică mecanismul licențelor colective extinse, va introduce o metodologie unificată și va asigura tratament egal pentru toți titularii de drepturi, reducând discrepanțele actuale, cauzate de lacunele de reglementare. Desemnarea unui colector comun pentru domenii specifice de plătitori conduce la simplificarea procedurilor și eficientizarea colectării remunerațiilor.

3. Reorganizarea instituțională: preluarea Oficiului Român pentru Drepturi de Autor (ORDA) de către Ministerul Culturii
Fuziunea prin absorbție a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) în aparatul Ministerului Culturii, care va prelua integral atribuțiile, personalul și expertiza instituției conduce la eficiență administrativă, la un sistem unitar, la adaptarea la reglementările aplicabile ministerelor, la asigurarea unei administrări coerente a politicilor din domeniul drepturilor de autor și de apropiere a deciziilor administrative de cetățean, fără a afecta independența operațională sau competența tehnică a personalului de specialitate. Fuziunea va reduce birocrația și va consolida capacitatea de a participa activ în structurile europene și internaționale relevante.

Modificările succesive ale Legii nr. 8/1996 au condus la un cadru normativ dificil de aplicat și de corelat, ceea ce presupune sistematizarea și rescrierea coerentă a legislației. Astfel, inițierea, într-o etapă ulterioară, a unui proiect de lege nou, integrat și consolidat în domeniul dreptului de autor și al drepturilor conexe rămâne o prioritate legislativă. Situația este comparabilă cu evoluția altor legi organice, precum Codul fiscal, care, de-a lungul timpului, au suferit modificări substanțiale, necesitând în final o regândire legislativă de ansamblu, cu accent pe claritate, flexibilitate și adaptare la realitățile actuale ale pieței și tehnologiei.

Ministerul Culturii își asumă, astfel, un rol consolidat în domeniul proprietății intelectuale, în conformitate cu Strategia Națională 2024–2028 și cu nevoile reale ale industriei culturale românești.

Te-ar putea interesa și